všestranný rozvoj dítěte – cit, vůle a myšlení v rovnováze
podporovat vnitřní motivaci dětí – neučit se pro známky, při ověřování výstupů je iniciativa na dítěti, bez soutěžení a srovnávání ze strany učitele
důraz na aktuální popisnou zpětnou vazbu, vysvědčení formou slovního hodnocení, pravidelné trojstranné konzultace (pedagog-rodič-dítě)
bezpečné prostředí, vzájemná respektující a nenásilná komunikace, jasně vymezená společně utvářená pravidla na kterých se neustále pracuje, děti oslovují dospělého jménem a tykají si s ním
demokratické prvky školy – tzv. kruhy (informační, sdílecí, řešící, krizový)
respekt k individualitě – děti mají možnost postupovat svým vlastním tempem a využít výhod, které přináší věkově smíšená skupina (mladší se učí od starších, ví, kam směřují, starší si mohou s mladšími procvičit něco, čemu nerozumí apod.)
důraz na měkké dovednosti (komunikace, spolupráce, sebeřízení, řešení problémů, tvořivost) a kritické myšlení
děti spolupracují na projektech napříč ročníky (např. projektové dny, slavnosti, divadlo, zahrada…)
učit se všemi smysly, na skutečných věcech, v souvislostech – na výpravách, výletech, exkurzích, navštěvujeme lidi, kteří nám mohou něco předat (lesník, včelař, farmáři, chráněné dílny Benediktus…), ale i v dílnách, kuchyni či obchodě
budovat intenzivní vztah k přírodě a světu
návaznost na chod roku – prožívání změn v přírodě a také slavnosti v průběhu celého roku (společné akce pro školu, školku, rodiny dětí)
inspirace: intuitivní waldorfská, zážitková a lesní pedagogika, Učíme se venku, Hejného matematika
epochové učení (měsíční bloky matematiky, češtiny apod.)
bez učebnic – epochové sešity a portfolia, pracovní listy a sešity
učení v rytmu a pohybu (např. násobilka, vyjmenovaná slova, říkanky, písničky…)
specifika při zavádění písmen – nejprve velká tiskací, pak malá tiskací, nakonec psací (2.-3. ročník),
psaní – kreslení forem, voskové bločky (špetkový úchop), později přechod na plnicí pero
zařazujeme konkrétní činnosti, které jsou záměrně vybrané tak, aby rozvinuly dítě v daném vývojovém stadiu (skákání přes švihadlo, pletení, háčkování, vyšívání, hra na flétnu, stavba domu…) a podpořily např.: rozvoj hrubé a jemné motoriky, vyhranění laterality, propojení mozkových hemisfér, správné dýchání, držení těla
velká část výuky ve všech předmětech probíhá venku po celý rok
dva cizí jazyky (AJ, FJ) od 1. třídy, první tři roky formou říkanek, písniček, her, jazz chants (sluchová nápodoba, melodie jazyka, výslovnost), psaní a čtení od 4. třídy, pedagog mluví na děti v cizím jazyce
průběh dne: ranní kruh, rytmická část, pohybové hry, pak zhruba 1,5 hodinový blok epochy, 35 min. přestávka, kratší výukové bloky (jazyky, pracovní činnosti, hudebka, výtvarka, mezipředmětové projekty…)
družina venku
rodiče mají možnost se účastnit vzdělávacích seminářů a přednášek přibližujících koncept školy
Roční studijní plán
každý ročník má svůj studijní plán, tzv. cestu (mají různou grafickou podobu), kterou znají děti už od začátku školního roku a zaznamenávají do ní své individuální pokroky
jednotlivé body vychází z našeho ŠVP a RVP, některé se procvičují celý rok, děti mají prostor postupovat svým tempem (splnění některých výstupů je možné přesunout do dalšího ročníku), jsou vedeny k přebírání zodpovědnosti za plnění svého plánu
ověření všech výstupů probíhá po 3. a 5. ročníku prostřednictvím individuální konzultace s dítětem a rodiči (zák. zástupci)